петък, 15 август 2008 г.

Вино от Сливен - хит в Калифорния



"Традиция от Стария свят за вкусовете на Новия" е рекламният слогон на единствените вносители на български вина в Калифорния - Bulgarian Master Vintners. Българският емигрант Ванс Петрунов не страда от национален комплекс за малоценност и не му липсва дързост да предложи родното вино в сърцето на американската винарска индустрия. Ако не можеш да започнеш бизнес с вино там, където традициите са най-силни, то не би трябвало да се захващаш с това изобщо, твърди президентът на Bulgarian Master Vintners специално за Businessweek България. Според него, ако човек иска да продава автомобили, отива в Детройт, а ако произвежда компютри, се насочва към Силиконовата долина. И така Ванс Петрунов започва да внася вина от България преди 12 години и се установява в Сонома, на 15 минути път от Вълчата къща на Джек Лондон и на няколко преки от най-старата винарна в Калифорния - Buena Vista.

През 1995 научава как Домейн Бояр продава над 2.5 млн. каси вино във Великобритания за период от една година и решава, че такъв успех ще проработи и в Калифорния. Днес тази бизнес прогноза изглежда се е сбъднала, след като на година Bulgarian Master Vintners внасят между 5 хил. и 7 хил. каси с вино. Постъпленията на компанията от поръчки само в интернет магазина й Bulgarianwine.сom възлизат на 1 млн. долара от създаването му преди осем години досега. Това обаче не включва дистрибуцията в магазините в осем други щата освен Калифорния, като приходите от продажби на вино в САЩ са около 3-4 пъти по-големи, твърди Петрунов. Сега води преговори за доставка на две национални дистрибуторски компании.

АКО ТЕ Е СТРАХ ОТ МЕЧКИ, НЕ ХОДИ В ГОРАТА!
Да развиваш бизнес в "устата на вълка" (съсредоточаването на щатските винопроизводители е между Сонома и Напа) има и своите предимства. Огромната складова база в региона, наличието на консумативи като коркови тапи и кашони, лесния достъп до всички агенции за регистрация на вносните вина правят координацията на работата по-лесна и ефективна. А всеки вторник местните винари организират свои дегустации и на тези сбирки човек може да научи повече за виното, отколкото за половин година в училище, разказва Петрунов. Има още няколко вносители на български вина в САЩ, но те работят предимно в и за градове, където има големи български общности, като Чикаго. Разликата между нашата фирма и останалите вносители е, че ние се опитваме да наложим няколко бранда на целия американски пазар, а не само на етническите общности. Компанията внася продукция от основни български винарни, като Домейн Бояр и Търговище. Около 90% от калифорнийските клиенти са американци, а половината от продажбите по интернет се реализират от българи, като по този начин се обслужват всички имигранти, а не само тези в градовете с големи общности.

Друг коз е специалният продукт VINI, който се бутилира от Домейн Бояр в Сливен и е предназначено специално за износ. Вкусовите качества на това вино са съобразени с предпочитанията на калифорнийците, а именно да изпъква вкусът на плода и питието да бъде по-дъхаво и ароматно. Разликата с българските вина е в това, че има по-ниска киселинност и се избягват много твърдите танини. Специалната технология на тази марка се прави под ръководството на Миро Чолаков, български винар, който работи в Trentadue Winery - една от най-добрите винарни в Калифорния, и в момента той има славата на един от 20-те най-добри винари в САЩ. VINI е най-пласираното вино от Bulgarian Master Vintners, след него се нареждат резервите на Домейн Бояр, много добре се приемат и белите вина на Търговище. Те стават хит, след като списанието Wine Enthusiast ги препоръчва като най-добри предложения за месец август 2008. Тази оценка веднага предизвика сериозно търсене и наличните количества вече са изчерпани, признава Петрунов.

The whole article is published here

Няма коментари: